Czcionka A- A A+
  • Uniwersytet Medyczny w Łodzi, Al. Kościuszki 4, 90-419 Łódź

Dyrygent

null

Anna Domańska

 Dyrygent

Dyrygent, chórmistrz i pedagog, profesor sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej dyrygentura. Absolwentka Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej na Wydziale Wychowania Muzycznego, Studiów Podyplomowych w Zakresie Muzyki Dawnej, oraz kursów mistrzowskich doskonalących warsztat dyrygencki. Od 1993 roku związana z Akademią Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a od 2005 roku (od początku jego istnienia) dyrygent Chóru  Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Podczas długoletniej działalności chórmistrzowskiej prowadziła wiele zespołów chóralnych, m.in.: Chór mieszany Cantemus, Chór żeński i mieszany Państwowego Liceum Muzycznego im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi, Chór Mieszany Uniwersytetu Łódzkiego oraz przez ponad 20 lat Chór Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi, z którymi zdobyła liczne nagrody w kraju i zagranicą. Prowadzi również działalność pedagogiczną. Zasiada w jury konkursów i festiwali, prowadzi kursy mistrzowskie oraz od 1993 r. klasę dyrygowania w Akademii Muzycznej im. G. i K. Baczewiczów w Łodzi.
Angażuje się w projekty promujące muzykę polską oraz bierze udział w prawykonaniach dzieł współczesnych kompozytorów polskich. Prowadzi wykłady w zakresie wykonawstwa dla zespołów i chórów, a także dla instruktorów i dyrygentów podczas warsztatów i spotkań metodycznych.

W ramach działalności artystycznej odbyła wiele podróży koncertowych do Włoch, Portugalii, Hiszpanii, Francji, Niemiec, Anglii, Szwecji, USA, Rosji, Słowenii i na Litwę. Przygotowała i poprowadziła koncerty oratoryjne, m.in.: J. Brahms – Ein deutsches Requiem op. 45, O.  Nicolai – Msza D-dur, G. Pergolesi – Stabat Mater, A. Vivaldi – Gloria, A. Vivaldi – Introdukcja i Gloria, St. Moniuszko – Msza Des-dur, Wł. Korcz –  Oratorium Wielkanocne Woła nas PanW.A. Mozart – Wielka Msza c-moll, G. Verdi – Te Deum,  G. Fauré – Requiem d-moll op. 48, M. Sawa – Stabat Mater, Ch. Schoenherr – Magnificat, J. Peterson – Kantata Pierwsza kolęda, W. BuchenbergMissa ad maiorem Dei gloriam.

Od 1995 r. stale współpracuje z Międzynarodowym Festiwalem Chóralnym w Badenii – Wirtembergii w Ochsenausen (Niemcy), gdzie wraz z chórzystami i dyrygentami z całego świata przygotowywany jest repertuar muzyki współczesnej i oratoryjnej, prezentowany podczas trasy koncertowej.

W ramach programu Erasmus, jako „visiting professor” prowadziła zajęcia na Uniwersytecie w Rennes (Francja) i Örebro (Szwecja) oraz podczas CHAIN Choir Education Week w Rydze. W ramach współpracy partnerskiej z Uniwersytetem z Giessen w Niemczech, przygotowywała koncerty oratoryjne z uczelnianą orkiestrą i chórem. Jest członkiem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego oraz Rady Artystycznej Ogólnopolskiego Konkursu Chóralnego Cantio Lodziensis. W latach 1999-2012 była Kierownikiem Katedry Edukacji Artystycznej na Wydziale Kompozycji, Teorii Muzyki, Rytmiki i Edukacji Artystycznej, a w latach 2015-2020 kierownikiem Zakładu Dyrygentury Chóralnej Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Od 2018 r. uczestniczy w kolejnych edycjach programu Narodowego Centrum Kultury „Do Hymnu”Od 2019 r. jest konsultantem Centrum Edukacji Artystycznej Departamentu Szkolnictwa Artystycznego i Edukacji Kulturalnej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Za swoją działalność artystyczną odznaczona została Złotym Krzyżem Zasługi (1993) 2-krotnie Nagrodą Ministra Edukacji Narodowej I st.(1990, 1993) 5-krotnie Nagrodą Rektora Akademii Muzycznej w Łodzi, Nagrodą Rektora Uniwersytetu Łódzkiego, Nagrodą I stopnia Rektora Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz Odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Zasłużony Działacz Kultury w 2001 roku, Medalem Łódzkiego Towarzystwa Naukowego (2014) oraz Nagrodą Miasta Łodzi za rozwijanie polskiej kultury muzycznej oraz promowanie łódzkiego środowiska artystycznego (2014).